Köpvillkor

1. Allmänt 

Villkorens omfattning

Dessa villkor äger tillämpning vid beställning av varor eller vid användandet av tjänster från APOFARM AB (nedan kallat djurmedicin.se).

Definitioner

“Kunden”, den juridiska eller fysiska person som har avtalet med djurmedicin.se om beställning av läkemedel, andra apoteksvaror, förbrukningsmaterial eller i övrigt använder djurmedicin.se tjänster.

APOFARM AB vars varumärke djurmedicin.se säljer varor via internet till företag i Sverige med organisationsnummer. djurmedicin.se säljer endast läkemedel och veterinära produkter till veterinärer med giltigt veterinärnummer. Produkterna som vi säljer kan användas i Sverige och de har en svensk manual eller bruksanvisning när produkten så kräver det, antingen i fysisk eller digital form. Innan du skickar iväg din beställning i kassan måste du godkänna våra köpvillkor och därmed texten i detta dokument. När vi skickat iväg din beställning kan vi inte manuellt ändra i den, lägga till eller ta bort artiklar. 

För att göra rekvistionsbeställningar via djurmedicin.se krävs det att man klickar på "Bli kund". Kundformuläret fylls i med alla uppgifter som krävs och signeras med mobilt Bankid. När kundansökan är godkänd av djurmedicin.se skickas inloggningsuppgifter till angiven mejladress. Inloggningsuppgifterna är en viktig handling som varje veterinär är ansvarig att förvara på ett säkert sätt. 

2. Frakt- och leveransvillkor 

God lagerhållning och snabba leveranser är djurmedicin.se målsättning. Kylvaror skickas från vårt lager alla vardagar. 

2.1. Våra leveranssätt

I dagsläget levererar vi endast till veterinärkunder i skåne. I vissa fall kan djurmedicin.se leverera till angränsande regioner, kontakta oss vid intresse. Kunder erbjuds kostnadsfria leveranser. Eventuella restorder på ordinarie sortiment levereras fraktfritt.  Kunder väljer "Apoteksleverans till klinik" eller "Upphämtning på apotek" i kassan. Veterinären ansvarar för att säkerställa att behöriga personer har rätt att ta emot eller hämta upp beställda varor. Detta görs förslagsvis redan i kundansökan under angivet fält. djurmedicin.se sköter leveransen själva och vi anlitar inga underleverantörer i dagsläget. Detta gör oss övertygade att kunder får en personligare och mer kvalitetssäkrad leverans när leveransen sker av apotekets egna personal. 

2.2. Ändring av leveransadress 

När varan har lämnat lagret går det inte att ändra leveransadressen. Därför är det extra viktigt att du innan order genomförs och godkänns, kontrollerar att leveransadressen är helt korrekt. 

2.3. Leveransförseningar 

Det kan hända att leveranstiderna förlängs om oförutsedda förseningar uppstår längs vägen. Vid de tillfällen vi inte kan leverera inom avtalad tid kommer vi utan dröjsmål, om möjligt, informera kunden om anledningen till förseningen och upplysas om en ny leveranstidpunkt. 

2.4. Inom apotekets geografiska område på 50km sköter apoteket själva leveransen. Leveranserna kvitteras direkt till angiven leveransadress av behörig mottagare. Behörig mottagare är en person/personer som veterinären upplyser djurmedicin.se om vid kundansökan. Det finns även möjlighet att hämta ut sina varor på vårt apotek i Bunkeflostrand. Ändring av leveransadress eller behörig mottagare måste meddelas apoteket så fort dessa ändringar kommer er till kännedom. Dessa ändringar får endast anmälas av veterinären som har skapat kontot. 

3. Betalningsvillkor 

Samtliga priser anges i svenska kronor. 

3.1. Priser För företagskund som har konto hos djurmedicin.se och därmed kan logga in i webshopen syns djurmedicin.se listpriser exklusive moms och dessa gäller tillsvidare. En del av våra kunder har avtalade priser och rabatter och då syns dessa för dig i inloggat läge. djurmedicin.se förbehåller oss rätten att omgående justera priser, om våra inköpspriser eller andra förutsättningar ändras som t.ex. valutakurser. För vissa produkter lämnas pris ut på begäran. Ring eller mejla kundservice, [email protected]

3.2. Produktbilder och produktinformation Produktbilderna på hemsidan garanterar inte att varans exakta utseende återges. Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering. djurmedicin.se reserverar sig för eventuella fel i produktinformation eller i övrigt på hemsidan. Vid eventuella felaktigheter förbehålls djurmedicin.se rätten att korrigera detta i efterhand. Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida eller i våra annonser. 

3.3. Licensvaror Vissa läkemedel säljs som licensvara vilket innebär att det krävs en godkänd licens i Klas (med djurmedicin.se som aktör), för att få beställa. Det är kundens ansvar att söka licens och säkerställa giltighetstiden. Beställningar som inte kan levereras p.g.a. utgången eller saknad licens debiteras fullt ut tillsammans med övriga kostnader. 

3.4. Faktura För företagskunder gäller faktura med betalningsvillkor 20 dagar netto.

4. Beställning 

4.1. Beställning görs på vår hemsida www.djurmedicin.se. Om du har frågor kring hur du beställer är du välkommen att ringa kundtjänst på telefon 0729 97 97 97 eller mejla djurmedicin.se. För att beställningen ska gå igenom är det viktigt att veterinärnumret står i fältet "kontaktuppgifter" i kassabilden. 

Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och person eller organisationsnummer registreras i vårt kundregister. Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit. Vi förbehåller oss rätten att korrigera ordrar om leverans av någon anledning inte kan ske. Beställning av humanläkemedel med 2D kod innebär en hantering av säkerhetsdetaljer. djurmedicin.se ansvarar för att avaktivera 2D koderna i e-verifikationssystemet i enlighet med gällande EU-kommissionens förordning 2016/161 om säkerhetsdetaljer på förpackningar

4.2. Lägga till produkter till redan lagd beställning Du kan inte lägga till eller ändra produkter till din redan lagda beställning, utan det betraktas då som antingen en ny beställning eller avbeställning (se nedan punkt 4.3 Avbeställning).

4.3. Avbeställning 

Du kan avbeställa din vara innan den har lämnat vårt lager, därefter går det inte att avbeställa. 

4.4. Ångra en beställning 

För företag gäller avtalslagen och därmed inte lagen om ångerrätt. 

5. Reklamation och rapportering

Kunden skall undersöka varorna så snart det är möjligt efter mottagandet och underrätta djurmedicin.se kundtjänst om eventuellt fel eller brist i varan. Sådan underrättelse skall ske inom skälig tid, och senast inom 3 arbetsdagar från leveranstillfället för det fall felen/bristerna är upptäckbara vid en sedvanlig undersökning för den aktuella typen av varan (såsom krossade varor, varor som saknas och varor som inte stämmer överens med Kundens beställning). För dolda fel/brister skall underrättelse ske inom skälig tid och senast inom 3 arbetsdagar från det att felen/bristerna upptäcktes eller borde ha upptäckts. djurmedicin.se kundtjänst samlar vid dessa fall in uppgifter om varan såsom typ av fel, batchnummer och ordernummer. Kunden behåller då varan i upp till två månader för att kunna skicka åter till djurmedicin.se de fall berörd tillverkare önskar varan i retur för sin undersökning. Om fel eller brist ej beror på Kunden eller något förhållande hos Kunden är djurmedicin.se skyldig att företa omleverans eller på annat sätt avhjälpa felet utan extra kostnad för Kunden. Rätt till ytterligare ersättning/skadestånd på grund av fel eller brist i leverans föreligger inte.

6. Personuppgifter

I samband med din beställning och kontoregistrering godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet i enlighet med vår integritetspolicy som du kan läsa på vår hemsida. Detta är för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med apoteksdatalagen och dataskyddsförordningen.